App Store Optimization. Jak zoptymalizować widoczność aplikacji mobilnych w sklepach Google Play i App Store?

Wyróżnij się z tłumu dzięki App Store Optimization (ASO), czyli optymalizacji aplikacji mobilnej w sklepach z aplikacjami.

Czym jest ASO i do czego służy?

ASO to APP Store Optimization, czyli proces optymalizacji aplikacji mobilnej w dostępnych sklepach z aplikacjami Google Play, App Store, Windows Store, Amazon App Store czy HUAWEI AppGallery.

Co miesiąc tylko w samym sklepie Google Play przybywa 100 000 nowych aplikacji. Mamy więc do czynienia z ogromną konkurencją. Przeciętny użytkownik w ciągu miesiąca korzysta z 30 różnych aplikacji. Co możesz zrobić, aby Twoja aplikacja znalazła się wśród tych 30? Jak przebić się w tym gąszczu, wyróżnić spośród mnogości konkurencyjnych produktów? Ponad 50% aplikacji i gier jest instalowanych po organicznym wyszukiwaniu, a gdy już użytkownik wyszuka Twoją aplikację, masz tylko kilka sekund, żeby przyciągnąć jego uwagę. Więc co możemy zrobić, aby zainteresować klienta?

Aby się tego dowiedzieć musimy przeprowadzić wnikliwą analizę aplikacji i tego jak jest widoczna w sklepie. Tą analizą jest właśnie audyt ASO – pierwszy krok, który stawiamy, gdy chcemy poprawić wyniki aplikacji.

Jako App&More przeprowadzamy wnikliwe audyty ASO i pomagamy właścicielom aplikacji zdobyć jak najlepsze wyniki. Chętnie pomożemy Ci z optymalizacją Twojego produktu, wskażemy najważniejsze aspekty do poprawy i będziemy wspierać w procesie wdrażania zmian.

Co zrobić, aby zostać zauważonym?

Audyt ASO opiera się na kilku kluczowych elementach – przy przeprowadzaniu audytu zaczynamy od poznania ASO Score. Jest to wskaźnik wykorzystywany na platformie AppTweak służącej do analizy danych przy ASO. ASO Score pokazuje – w skali od 1 do 100 – jak dobrze nasza aplikacja jest zoptymalizowana w sklepie Google Play lub App Store. Spojrzenie na wartość tego wskaźnika daje nam ogólne pojęcie na czym stoimy i czym należy zająć się w pierwszej kolejności.

ASO Score składa się z trzech głównych elementów: ocena jakości treści pojawiających się wokół aplikacji (nazwa aplikacji, podtytuł, krótki i długi opis w sklepie); ocena elementów wizualnych/graficznych znajdujących się w sklepach (zrzuty ekranu, film promocyjny); oceny „innych detali” (rozmiar aplikacji, ocena i opinie, wersja aplikacji).

Od czego zaczynamy optymalizację?

Pierwsza rzecz na jaką zwracamy uwagę jest ikona aplikacji. Często wiemy jakiej aplikacji szukamy, a charakterystyczna ikona pomoże nam w zlokalizowaniu i zainstalowaniu interesującej nas aplikacji.

Po analizie ikony aplikacji możemy przejść do drugie kluczowego elementu - nazwy aplikacji. Możemy przeznaczyć na nią maksymalnie 30 znaków, ale rekomenduje nie ograniczać się do samej branżowej nazwy aplikacji, powinniśmy dodać chociaż jedno słowo, które określi nam tą aplikację, a dla użytkownika bardziej przejrzyste stanie się jej przeznaczenie. Do tego, najlepiej dodać podtytuł aplikacji, też max 30 znaków, który doprecyzuje nam przeznaczenie aplikacji.

Jedną z najważniejszych edytowalnych, która ma realny wpływ na pozycjonowanie naszej aplikacji jest długi opis aplikacji. Powinien zawierać niemalże maksymalną liczbę znaków (4 000 znaków). Postarajmy się zawrzeć w nim jak największą ilość słów kluczowych, na które ma się wyświetlać nasza aplikacja. W przypadku Google Play jest to właściwie nasza jedyna opcja na „dorzucenie” gdzieś słów kluczowych. W przypadku App Store, mamy nieco łatwiej, gdyż możemy wyznaczyć najważniejsze dla nas słowa kluczowe (maksymalnie 100 znaków) i pozycjonować się na nie.

Jedną z części strony produktowej są grafiki, które mają nam przybliżyć sposób działania i funkcjonalności aplikacji. Trzeba zwrócić uwagę na spójność layoutów i również maksymalnie wykorzystać możliwość dodania aż 8 ekranów. Dodajmy też krótkie video promujące aplikację, uatrakcyjni to stronę produktową.

Kolejne dwie wartości, osiągnięcie jednej nie jest możliwe bez posiadania drugiej. Czyli zależność liczby pobrań aplikacji i oceny aplikacji. Możemy oczywiście zachęcać użytkowników do wystawiania opinii, ale przy 100 pobraniach ocena 5.0 nie będzie robiła takiego wrażenia jak przy 5 mln. Jednak na pierwszy rzut oka opinia 5.0 nawet przy małej ilości instalacji wygląda okej.

FOTA

Powyżej widzimy jak średnia ocena wpływa na zwiększenie współczynnika konwersji po przejściu do sklepu. Osiągnięcie wyniku powyżej 4 gwiazdek przy dużej ilości ocen będzie wystarczające, natomiast oczywiście warto osiągać lepsze oceny niż konkurencja. Dodatkowe opinie można pozyskać zarówno działaniami w samej aplikacji, jak i poza nią.

Ostatnią istotną kwestią jest dobór odpowiedniej kategorii aplikacji, na pewno ułatwi to jej wyszukanie przez potencjalnych użytkowników.

PODSUMOWANIE

Najważniejszą rzeczą, gdy myślimy o ASO, jest próba zrozumienia jak działają algorytmy w poszczególnych sklepach i co możemy zrobić, aby spełnić ich oczekiwania. Dzięki temu nasza aplikacja będzie widoczna dla odpowiednich użytkowników co zapewni nam wzrost liczby pobrań, bez potrzeby płatnego reklamowania się.

Zbierzmy teraz najważniejsze kwestie, które pomogą nam zwiększyć zasięg aplikacji, a tym samym liczbę pobrań co finalnie doprowadzi do zwiększenia przychodów z aplikacji.

Jeśli chciałbyś uzyskać wsparcie z opisaną powyżej optymalizacją, zwróć się do nas! Z największą przyjemnością pomożemy Ci wprowadzić zmiany, które wystrzelą wyniki Twojej aplikacji w kosmos!