Audyt User Experience aplikacji mobilnej

Wejdź na nowy poziom dzięki audytowi wrażeń użytkowników z Twojej aplikacji mobilnej. Dowiedz się, jakie obszary wymagają poprawy.

Komfort użytkowania aplikacji to nierzadko decydujący czynnik wpływający na to, czy użytkownik wybierze Twoją aplikację czy konkurencji. Oprócz dostarczania konkretnych rozwiązań w odpowiedzi na potrzeby użytkownika, aplikacja powinna także zapewniać łatwość i intuicyjność korzystania.

By wyjść temu naprzeciw, oferujemy usługę App UX Audit, czyli audyt oceniający doświadczenie aplikacji i wskazujący ewentualne obszary do poprawy.

Audyt User Experience

User Experience (UX) i User Interface (UI) to dwa wzajemnie przenikające się obszary tworzenia aplikacji, skupiające się na zapewnieniu użytkownikowi jak najlepszego doświadczenia w użytkowaniu.

UX zajmuje się kwestią, w jaki sposób użytkownik doświadcza aplikacji, natomiast UI związany jest z wyglądem i rozmieszczeniem elementów w aplikacji. Choć w praktyce ciężko wyznaczyć, gdzie kończy się jeden a zaczyna drugi, to UI będzie definiował jakie są opcje w menu i gdzie są rozmieszczone, UX z kolei opisuje, czy proces ten jest dla użytkownika przyjemny w odbiorze.

Na rynku jest mnóstwo aplikacji o podobnym działaniu, a użytkownik przywiąże się do tej, która będzie miała szybki czas ładowania, będzie prosta i przyjazna w obsłudze. Stąd też, jeśli chcesz mieć najlepszą aplikację powinieneś rozważać zarówno User Experience jak i User Interface jako ścisły element strategii rozwoju produktu.

Obszary, na które warto zwrócić uwagę

Jest wiele elementów, które wpływają na odbiór aplikacji.

Jednym z nich jest obciążenie poznawcze – im większa moc obliczeniowa umysłu, jaka jest potrzebna do używania aplikacji, tym większa szansa na przytłoczenie użytkownika i sprawienie że porzuci wykonywane zadanie. Czynniki, które poprawiają ten aspekt to chociażby ograniczenie wyświetlanych elementów do intuicyjnego minimum, dzielenie procesów na etapy, które pozwolą zapisać pracę w toku, oraz automatyczne wykorzystywanie już wprowadzonych w aplikację danych, takich jak dane osobowe czy adres zamieszkania.

Przy projektowaniu aplikacji warto także pamiętać o uniwersalnych zasadach, które obowiązują także na witrynach internetowych, jak tworzenie uproszczonych formularzy, pytających tylko o naprawdę istotne dla nas dane, wyróżnianie wizualne najważniejszych elementów, oraz dodawanie wskazówek do bardziej problematycznych pól bezpośrednio przy nich.

Nie warto też przedkładać oryginalności aplikacji nad wygodę jej użytkowania – i korzystać ze znanych wszystkim ekranów takich jak ekran startowy czy wyszukiwarka, które są łatwe w dostępie i zrozumiałe dla użytkownika.

Dobra nawigacja, poczucie kontroli, i płynne wprowadzenie w aplikację (tzw. Onboarding) także znacząco wpływają na to, czy użytkownik nie porzuci aplikacji już po pierwszym użyciu, nie kończąc tego co zaczął. Jeśli oczekujemy od użytkownika aplikacji, by w pełni ją skonfigurował, zanim będzie mógł skorzystać z głównej funkcjonalności – podejmujemy ryzyko, że nie będzie wiedział czy warto przez ten proces przechodzić. Przykładem są chociażby ustawienia layoutu - zmiany koloru interfejsu to sprawa zdecydowanie drugorzędna, którą użytkownik może wykonać, kiedy już zapozna się z aplikacją, wie już, że chce z niej korzystać, i pragnie, żeby wyglądała bardziej w jego guście.

Nie zarzucaj też użytkownika na samym wstępie prośbą o wszystkie wykorzystywane w aplikacji uprawnienia. Pozwól użytkownikom po kolei poznawać poszczególne funkcjonalności i zdecydować, czy i do których zasobów urządzenia mobilnego chcą Ci nadać dostęp.

Zwróć się do ekspertów

Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz zajmować się tym wszystkim samodzielnie - zlecając nam audyt UX Twojej aplikacji, otrzymasz informacje co do wszelkich słabych punktów obniżających wygodę korzystania, a także wskazówki do uczynienia dobrej aplikacji – jeszcze lepszą!

Mamy wieloletnie doświadczenie wsparte także konkretną wiedzą teoretyczną – z łatwością wskażemy, jakich elementów brakuje do lepszego działania, w których miejscach nawigacja wymaga poprawy, czy aplikacja jest czytelna – a wszystko także w kontekście kategorii i docelowych odbiorców aplikacji mobilnej.