Marketing aplikacji mobilnych to kompleksowe działania marketingowe, których celem jest zwiększenie ilości instalacji, utrzymanie użytkownika w aplikacji oraz wygenerowanie pozytywnego zwrotu z inwestycji. Marketing aplikacji mobilnych zajmuje się tylko promocją aplikacji mobilnych, jednak zawiera w sobie elementy strategii full-funnel takie jak np. web to app connect.
Web to app umożliwia użytkownikom kliknięcie reklamy i przejście bezpośrednio do aplikacji mobilnej, a nawet do konkretnego ekranu tej aplikacji.
83% sprzedawców detalicznych twierdzi, że klienci korzystający z aplikacji dokonują większej liczby zakupów w porównaniu z klientami niekorzystającymi z aplikacji.
W mobilnym marketingu internetowym ośrodkiem działań również jest strategia marketingowa, w tym wypadku strategia aplikacji mobilnej. W swojej koncepcji nie różni się ona od projektów webowych, natomiast zawiera nowe elementy, inne wskaźniki sukcesu i różne kanały dotarcia, dzięki czemu przynosi korzyści na różnych płaszczyznach.
Kompleksowy marketing aplikacji mobilnych powinien opierać się na zaplanowaniu trzech etapów cyklu życia aplikacji:
- pre-launch, gdzie planowane są wszystkie wdrożenia przed wypuszczeniem aplikacji na rynek (np. audyt UX, pozycjonowanie aplikacji w sklepach (ASO) czy planowanie analityki)
- premiery aplikacji na rynku, gdzie uruchamiane są kanały wzmacniające przekaz o wypuszczeniu aplikacji na rynek (np. content marketing, public relations, social media)
- zdobywanie rynku, który obejmuje aktywności związane z pozyskiwaniem nowych użytkowników, ich utrzymaniem, a także rozwijaniem relacji z nimi (np. obsługa systemów reklamowych, działania reklamowe, analiza danych)
W fazie budowania zasięgu użytkownicy zaczynają dowiadywać się o aplikacji, przechodząc do etapu pobrania aplikacji, onboardingu, a następnie samego użytkowania aplikacji. Ten ostatni etap jest kluczowy do budowy lojalności, utrzymania użytkownika i jego zainteresowania. Wspomagająco działają tu różnego rodzaju aktywności służące temu, aby zachęcać użytkowników do powrotu do aplikacji. Ostatecznie przecież, w marketingu aplikacji chodzi przede wszystkim o lojalnych użytkowników, którzy zostaną na długo, a ich wartość życiowa będzie jak najwyższa!
Plan marketingowy aplikacji mobilnych powinien obejmować wszystkie działania marketingowe mające na celu pozyskanie użytkowników aplikacji i zwiększenie przychodów, retencji oraz używalności aplikacji. Marketingu aplikacji mobilnych nie należy mylić z marketingiem mobilnym, gdyż ten pierwszy odnosi się do kampanii marketingowych na urządzeniach mobilnych.
Mówiąc o marketingu aplikacji mobilnych, należy wziąć pod uwagę koncepcję lejka marketingowego na trzech poziomach: świadomości, pozyskiwania i utrzymania użytkownika. Dobry plan marketingowy aplikacji mobilnej powinien składać się z kilku elementów:
Analizy grupy docelowej
Przed rozpoczęciem działań marketingu aplikacji ważne jest zrozumienie grupy docelowej, jej potrzeb i zachowań. Informacje te można pozyskiwać poprzez badania rynku, ankiety wśród klientów i analizę danych sklepu z aplikacjami. Najlepszym źródłem danych często są dane z projektu webowego, oraz bazy danych offline.
Zdefiniowanie celów marketingowych
Cele marketingowe muszą być zbieżne z celami biznesowymi aplikacji. Przykłady celów marketingowych obejmują zwiększenie liczby pobrań aplikacji, utrzymanie użytkowników w aplikacji (retencja) i generowanie określonych przychodów przy ROAS.
Wybór kanałów marketingowych
Kolejnym krokiem jest wybór kanałów marketingowych, które najlepiej spełnią cele i oczekiwania grup celowych. To przede wszystkim ASO, czyli optymalizacja aplikacji w sklepach, a także Google App Ads, Meta Ads, czy Tik Tok
Przeprowadzenie kampanii marketingowej
Kampanię marketingową można przeprowadzić po wybraniu kanałów marketingowych. Proces ten obejmuje tworzenie i dystrybucję materiałów marketingowych, takich jak reklamy, współpraca z influencerami i promocyjne e-maile.
Monitorowanie i optymalizacja
Kampanie aplikacji mobilnych to specyficzne metryki i narzędzia technologiczne. Musisz rozumieć, jak mierzyć wartość życiową użytkownika i koszty pozyskania klienta (CAC). Appsflyer czy Firebase pozwolą Tobie lepiej zmierzyć przepływ odbiorców w aplikacji oraz umożliwią podjęcie trafnych decyzji marketingowych.
Budując plan budżetowy w marketingu aplikacji mobilnych powinno uwzględnić się takie elementy jak:
Punktem wyjściowym do osadzenia planu budżetowego na marketing aplikacji mobilnej są ramy czasowe. Im szybszego wyniku oczekujesz, tym więcej będziesz musiał zapłacić za jednego użytkownika, czy instalację. Z czego to wynika? Z konkurencyjności, tzn. musisz przebić na aukcjach stawki innych firm oraz prawdopodobnie musisz docierać do coraz szerszej grupy odbiorców.
Jakich stawek możesz oczekiwać na polskim rynku aplikacji mobilnych? Najprostsze aplikacje społecznościowe i gry mobilne to jednocześnie najbardziej chłonny rynek. Tutaj przy wysokim poziomie optymalizacji możesz uzyskać wyniki na poziomie 1,00-2,00zł za każde pobranie aplikacji (Android). W przypadku iOS stawki będą znacznie wyższe oscylujące wokół 5,00-7,00zł.
Aplikacje średniej wielkości z bardzo dobrym poziomem optymalizacji i niewysoką skalą mogą osiągać wyniki na poziomie 3-5zł za pobranie w przypadku Androida i 8-12zł przy iOS. Ostatecznie aplikacje działające na wysokiej skali mediów płatnych mają najtrudniejsze wyzwanie. Tutaj stawki sięgają 7-12zł dla Androida i 15-25zł dla iOS.
Współczynniki konwersji na rejestrację będą różnić się w zależności od branży, procesu rejestracji, skali oraz jakości działań płatnych. Można założyć, że 50-60% to topowy wynik branżowy, natomiast wynik poniżej 15% jest dość przeciętny i wymaga optymalizacji.
W aplikacjach e-commerce współczynniki zakupu do instalacji to zazwyczaj przedział 1-2%.
Znając już powyższe dane łatwiej jest opracować plan marketingu aplikacji mobilnej, zestawiając dane, na przykład:
Oczekiwana liczba instalacji płatnych: 100 000
Estymowane rejestracje: 25 000
Liczba transakcji: 1 500
Wartość jednej transakcji: 400zł
Wartość zakupów w czasie: 600 000zł
Liczba rekomendowanych użytkowników: 20 000
Dodatkowy przychód z rekomendowanych użytkowników: 20 000 x 1,5% x 400zł = 120 000zł
Wymagany budżet: 3zł x 100 000 = 300 000zł
Łączne przychody: 720 000zł
Zwrot z inwestycji: 240%
To uproszczony przykład pokazujący planowanie budżetu dla aplikacji mobilnych. W modelowaniu powinno uwzględnić się jeszcze takie elementy jak wartość życiowa, powtarzalność zakupów, czy koszty obsługi marketingowej.
W fazie budowy świadomości głównym celem pozostaje zwiększenie rozpoznawalności marki aplikacji. Czy to w wyszukiwarce google, czy w sieci reklamowej google, musisz dokładnie zaplanować i przemyśleć takie elementy jak:
Aby uniknąć nieprzewidzianych problemów, musisz pamiętać że każdy ze sklepów z aplikacjami ma swoje wytyczne i procesy moderacji. Apple będzie tutaj bardziej surowy, a sam proces akceptacji nowej aplikacji może zająć kilka dni. Podobnie jest z moderacją każdej nowej wersji aplikacji, czyli aktualizacji.
Pamiętaj o wykonaniu szerokiej analizy konkurencji w swojej kategorii. Aplikacje, które najlepiej wpisują się w rynek rozwiązują problem lub dostarczają wartości, których nie posiada żadna inna aplikacja. Możesz jednak budować swoją przewagę konkurencyjną także w innych aspektach jak np. szybkość, użyteczność, dostępność, cena, poziom usługi, usługi połączone itd.
Głównym celem analiz jest pozyskanie informacji na temat konkurencji w interesujących kategoriach. Aby promować aplikację w apple store i google play musisz wiedzieć o ich znaczących różnicach, jeśli chodzi o rankingi organiczne (ASO):
Narzędzia pozwolą Tobie zorientować się w strategii konkurentów, poznasz ich mocne i słabe strony, obecne rankingi organiczne. Dzięki temu na przykład cały proces analizy słów kluczowych będzie łatwiejszy.
Analiza marketingowa to bardzo czasochłonne zadanie. Możesz wykorzystać do tego oczywiście specjalistyczne firmy badawcze, usprawnić narzędziami online (loop11), ale także wykonać prostą analizę wykorzystując swoje kontakty. Zadaj takie pytania jak np.
Wykonaj badanie z 8-10 osobami, to pozwoli na zebranie istotnie statystycznej próbki odpowiedzi. Spróbuj zapytać o elementy, które wskażą kierunek rozwoju aplikacji.
Persona to potencjalny klient, wirtualna sylwetka osoby, użytkownika aplikacji mobilnej. Możesz je zdefiniować w swojej strategii promocji danej aplikacji, aby lepiej zrozumieć grupy odbiorców, ich potrzeby – dzięki temu proces komunikacji będzie dla Ciebie łatwiejszy. Budując persony:
Persony użytkowników pomagają trafniej nakreślić jasny obraz grupy docelowej i skoncentrować się na problemach, których mogą doświadczać, a które później rozwiążesz za pomocą aplikacji mobilnej. Persony użytkowników pomogą Ci również stworzyć bardziej spersonalizowane doświadczenie, które będzie ściśle odpowiadać ich oczekiwaniom. Dzięki temu promowanie aplikacji będzie łatwiejsze i skuteczniejsze.
Nawet najbardziej interesująca aplikacja nie obroni się sama, jeśli nie zadbasz odpowiednio o promocję produktu w przestrzeni internetowej.
Promowanie aplikacji mobilnej może odbywać się w panelu Google Ads. W przeciwieństwie do innych typów kampanii Google Ads w kampaniach promujących aplikacje, nie trzeba projektować poszczególnych reklam. Google wykorzystuje propozycje tekstu reklamy, obrazy, filmy i zasoby ze strony z informacjami o aplikacji w danym sklepie i tworzy reklamy w różnych formatach, przeznaczone do różnych sieci. Niezbędne jest jedynie wpisanie tekstu, określenie stawki początkowej, budżetu oraz informacja o języku i lokalizacji, w których mają wyświetlać się reklamy.
Do wyboru mamy 3 podtypy kampanii o różnych celach: instalacje aplikacji, zaangażowanie w aplikację, rejestracja wstępna na aplikację (tylko w przypadku promocji aplikacji na Android). W przypadku pierwszego podtypu kampanii Google Ads automatycznie ustala kierowanie i stawki, aby uzyskać jak największą ilość instalacji. Stosując drugi podtyp kampanii możesz zachęcić użytkowników aplikacji do zaangażowania oraz przekierowania ich na odpowiednią stronę docelową. W przypadku trzeciego podtypu reklam wyświetlasz reklamy, które wzbudzają zainteresowanie użytkowników Twoimi grami i aplikacjami jeszcze zanim pojawią się one w Google Play.
Jeśli zastanawiasz się, jak mierzyć wyniki kampanii aplikacji to najprostszym rozwiązaniem jest śledzenie konwersji przy pomocy raportów na temat działania aplikacji w Google Analytics dla Firebase. Ustalanie stawek dla zdarzeń w aplikacji będzie możliwe po połączeniu Firebase i Google Ads.
W zależności od celu kampanii masz do wyboru różne strategie ustalania stawek. Przy zakładaniu kampanii skierowanej na instalacje aplikacji masz możliwość wyboru stawki lub pozostawienia pustego pola. Wybrana stawka jest docelowym kosztem instalacji (CPI) – Google daje możliwość wyboru maksymalnej stawki pozyskania nowego użytkownika. W przypadku, gdy nie określisz maksymalnej stawki, kampania będzie korzystać ze strategii Maksymalizacji liczby konwersji.
W przypadku kampanii skoncentrowanych na działaniach w aplikacji możesz ustawić docelowy koszt uzyskiwania działań w aplikacji: CPA. Wybierasz, ile maksymalnie chcesz zapłacić za pozyskanie nowego użytkownika aplikacji, który zrealizuje zdarzenie w aplikacji.
W przypadku kampanii skierowanych na wcześniejsze rejestracje należy ustalić stawkę za wcześniejszą rejestrację na grę lub aplikację, czyli docelowy koszt rejestracji. W ten sposób wyznaczasz średnią kwotę, którą chcesz wydać, gdy ktoś zarejestruje się wcześniej na Twoją aplikację. Kampanie te stosują strategię ustalania stawek: Docelowy CPA.
W przypadku promocji aplikacji IOS w Apple Store, możemy skorzystać z platformy Apple Ads. Kampanie reklamowe w tym systemie będą rozliczane w modelu CPT (koszt kliknięcia w reklamę), CPI (koszt za instalację) lub CPM (koszt za 1000 wyświetleń).
W przypadku promocji Apple Ads mamy możliwość skorzystania z zaawansowanej wersji platformy: Advance Apple Ads oraz wersji podstawowej Basic Apple Ads.
Podobnie jak w Google Ads, prowadząc kampanie Apple Ads mamy możliwość wyboru różnych celów kampanii. Jednym z rodzajów kampanii, jakie można realizować są kampanie Search Tab, które budują świadomość marki i promują produkt jeszcze zanim użytkownik zacznie go wyszukiwać.
Innym typem kampanii są kampanie Discovery, które pomogą Ci odkryć nowe słowa kluczowe, które możesz wykorzystać w kampanii powiązanej z Twoją aplikacją. Ten rodzaj kampanii działa w oparciu o dopasowanie przybliżone, co pozwala na znalezienie nowych wartościowych słów kluczowych, które można następnie wykorzystać nawet w tytule lub podtytule aplikacji.
Spora część kampanii na platformie Apple Ads to Basic Search Ads, które działają w oparciu o słowa kluczowe na podobnej zasadzie jak kampanie typu Search dostępne w Google Ads. Analogicznie do kampanii Google Search użytkownik ma możliwość uwzględnić w kampanii słowa kluczowe o różnych typach dopasowania jak również wykluczać pewne frazy z kampanii.
Dzisiejsze telefony, dzięki szerokiej gamie dostępnych aplikacji, mają niemal nieograniczone możliwości. Potrzebujesz linijki? Żaden problem. Trzymasz dietę i zastanawia Cię, ile kroków dziennie robisz? Aplikacje mobilne policzą to za Ciebie. A może potrzebujesz informacji na temat transportu z jednego miejsca w drugie? Wystarczy kilka kliknięć, by poznać optymalną trasę i przewidywany czas potrzebny do jej pokonania. To wszystko za sprawą łatwo dostępnych aplikacji, które można pobierać w sklepach.
Każdy system operacyjny ma dedykowany sklep, w którym znajdziemy
kompatybilne z nim aplikacje. Android ma Google Play, iOS – App Store, a
Huawei – AppGallery. Choć zasada działania każdego ze sklepów jest
podobna, to wszystkie mają charakterystyczne dla siebie cechy.
“Miliony najnowszych aplikacji, gier, utworów muzycznych, filmów, seriali telewizyjnych, książek, czasopism oraz innych treści na Androida.” - to hasło reklamowe, którym Google Play stara się przyciągnąć użytkowników. Słowo miliony robi wrażenie, tym bardziej, że jego użycie wcale nie jest przesadą.
Sklep Google Play, a dawniej Android Market, uruchomiony został 10 lat temu, w 2012 roku. Dziś jest samodzielnym liderem rynku, jeśli brać pod uwagę liczbę dostępnych w sklepie aplikacji. Market zasila około 3,5 miliona aplikacji, które rocznie pobierane są przez użytkowników urządzeń z Androidem ok. 110 miliardów razy.
Sklep posiada klarowny i czytelny sposób oceny przydatności aplikacji, jej zgodności z opisem, zawartych w niej funkcjonalności, sposobu użytkowania oraz innych wad i zalet. Aplikację można ocenić liczbą gwiazdek w skali 1-5. W połączeniu ze wskaźnikiem pobrań, tzn. informacją na temat tego, ile razy użytkownicy zainstalowali aplikację na swoich urządzeniach, otrzymujemy wiarygodną ocenę programu i już na pierwszy rzut oka możemy oszacować, czy apka jest warta instalacji oraz czy spełni nasze potrzeby.
W Google Play znajdziemy nie tylko aplikacje. Sklep w swojej ofercie posiada także interesujące usługi, jak muzyczny serwis streamingowy - Google Music, oraz stronę do pobierania e-booków, Google Books.
Aby zacząć korzystać ze sklepu Google Play wystarczy posiadać konto Google (czy istnieją jeszcze ludzie, którzy takiego konta nie mają?). Konto Google jest zsynchronizowane z kontem Google Play, dzięki czemu, do wykupionych aplikacji mamy dostęp niezależnie od urządzenia, z którego korzystamy.
App Store to młodszy brat Google Play, w którym potrzebne aplikacje znajdą posiadacze Iphone’ów oraz innych urządzeń Apple. Obecnie na platformie znaleźć można znacząco mniej aplikacji, niż w odpowiedniku Google, bo około dwóch milionów. To wynik bardziej restrykcyjnej, niż w przypadku Google, polityki weryfikacji oprogramowania, któe jest dostarczane przez zewnętrznych twórców.
Znaczącą cechą, która wyróżnia App Store, jest liczba aplikacji dedykowanych wyłącznie dla systemu IOS. Znaczy to, że programów tych nie znajdziemy na innych platformach. To za sprawą szerokiego wachlarza urządzeń, które wypuszcza na rynek Apple. Są to, między innymi, iPhone’y, Maci, iPady czy AirPodsy. Z kolei podobnym do Google Play aspektem jest obowiązek posiadania konta, które umożliwia instalowanie aplikacji. Działa ono na takiej samej zasadzie i umożliwia instalowanie wykupionych apek na różnych urządzeniach, które podłączone są do konta AppleID.
HUAWEI AppGallery to oficjalny sklep z aplikacjami dla urządzeń HUAWEI. Jest to najmłodsza pod względem stażu platforma, nie powinno więc nikogo dziwić, że również liczba dostępnych na niej aplikacji nie jest równie imponująca, co w przypadku poprzedników. Pomimo, że aplikacja nie ma tak szerokiej oferty jak giganci od Apple i Google, to użytkownicy Huawei nie powinni czuć się zaniepokojeni. Najpopularniejsze aplikacje, jak SkyCash, Telegram, Pyszne.pl, Pracuj.pl czy AliExpress są dostępne na platformie i może z nich skorzystać każdy użytkownik.
Powstanie AppGallery ma przyczyny geopolityczne i wiąże się z konfliktem na osi amerykańsko-chińskiej. W jego wyniku, Huawei utracił dostęp do rozwiązań i aplikacji Google’a. Z tego powodu na próżno szukać w AppGallery popularnych googlowych aplikacji, jak Gmail, YouTube czy Mapy Google. Poza nimi, użytkowników AppGallery może zaboleć brak takich aplikacji, jak: Facebook, Messenger, WhatsApp, Instagram, Netflix, HBO GO, pakiet Office i Skype. Powyższa lista zawiera kilka aplikacji, które w Polsce cieszą się ogromną popularnością, a brak możliwości korzystania z nich, może skutecznie zniechęcać użytkowników do wybierania Huaweia.
Jak w każdej branży, tak i w świecie aplikacji mobilnych, znaleźć można kilku mniejszych graczy, którzy toczą nierówną walkę z cyfrowymi gigantami. Są to: F-droid - sklep, w którym znaleźć można wyłącznie oprogramowanie open source, Aptoide - sklep przeznaczony dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy cenią sobie możliwości personalizacyjne, Galaxy Apps - dedykowana dla urządzeń Samsung platforma, na której nierzadko można kupić aplikacje w cenach dużo niższych, niż za pomocą najpopularniejszych sklepów, a także GetJar, SlideME czy Bemobi.
Rynek aplikacji mobilnych to bez dwóch zdań jeden z najprężniej rozwijających się rynków na świecie – jego postęp z pewnością nie umknął żadnemu właścicielowi smartfona, jednak najlepszym dowodem na jego istnienie są statystyki. Z platformy Apple App Store dostępnych do pobrania jest aktualnie ponad 4,7 milionów aplikacji, a z Google Play Store – ponad 2,7 miliona.
Podczas gdy dla przeciętnego użytkownika aplikacji mobilnych te liczby oznaczają różnorodność i szeroki wybór, to dla osób odpowiedzialnych za sukces tych aplikacji mogą być one znaczącym utrudnieniem. Pojawiają się przed nimi pytania takie jak:
Poniżej znajdziesz dogłębne omówienie tematów potrzebnych do odpowiedzi na powyższe pytanie, a także szereg porad, których zaimplementowanie ułatwi Ci osiągnięcie sukcesu reklamowego Twojej aplikacji mobilnej.
Decydując się na uruchomienie reklam aplikacji w kanale Google Ads mamy do wyboru trzy rodzaje kampanii, z której każda nastawiona jest na inny cel. Cele te to:
Możemy zatem stworzyć reklamę zoptymalizowaną pod wynik, na którego uzyskaniu najbardziej nam zależy, lub uruchomić kilka kampanii, by jednocześnie pozyskiwać nowych użytkowników i zwiększać liczbę konkretnych działań podejmowanych przez użytkowników w aplikacji. Jedną z większych zalet korzystania z Google Ads podczas prowadzenia działań reklamowych swojej aplikacji jest intuicyjność i łatwość obsługi platformy, zarządzania kampaniami i pomiaru ich efektów.
Tworząc kampanie promujące aplikację w Google Ads nie musimy projektować poszczególnych reklam. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednią liczbę tekstów, grafik, a najlepiej także materiałów wideo i pozwolić maszynowemu uczeniu działać cuda! Nasze reklamy będą generować się automatycznie na podstawie naszych propozycji i wyświetlać się użytkownikom w jak najlepszej konfiguracji, jaką Google będzie w stanie przygotować by uzyskać przez nas osiągnięcie wybranego celu.
Warto zadbać o widoczność naszej aplikacji w kanałach social media takich jak Facebook, Instagram, czy TikTok. Prognozy wskazują, że w 2022 roku Facebook przekroczy 3 miliardy użytkowników, a od strony marketingowej musimy mieć na uwadze, że ci użytkownicy często mogą stać się wartościowymi użytkownikami naszej aplikacji. By wprowadzić ten scenariusz w życie, warto skorzystać z platform reklamowych oferowanych przez kanały social media. Jednym z nich jest Meta Ads Manager (dawniej Facebook Ads Manager), na którym w łatwy sposób przygotujemy reklamy promujące aplikację zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku. Instrukcje dotyczące rozpoczęcia działań na tym kanale znajdziecie na stronie supportu Facebooka: https://www.facebook.com/business/help/202557046540920?id=1858550721111595
W przypadku TikToka, warto mieć na uwadze, że koszt za instalacje, jaki przynoszą reklamy prowadzone przez kanał TikTok Ads zazwyczaj bywa wyższy, niż w przypadku Facebooka, czy Instagrama. Kwestią, która liczy się prawdopodobnie najbardziej przy tworzeniu reklam na TikToka, jest kreatywność. By pokazać się na TikToku, możemy utworzyć materiał wideo, który będzie wyświetlał się jego użytkownikom pomiędzy filmami na stronie “Dla Ciebie”, lub na górze strony przed rozpoczęciem przewijania. Innym, kreatywnym sposobem reklamowania się na TikToku, jest #HashtagChallange, za pomocą którego zwiększamy widoczność marki zapraszając użytkowników do wzięcia udziału w kilkudniowym challange’u polegającym na powtórzeniu w swoim filmiku tańca, piosenki, lub innej aktywności z użyciem danego hashtagu.
Tego typu działanie ma na celu zwiększenie widoczności aplikacji bezpośrednio w Google Play i AppStore. Nie jest to klasyczna reklama, bo pozycjonowanie składa się z szeregu różnych działań. Na pozycję aplikacji składają się kwestie takie jak: tytuł, podtytuł i opis aplikacji, a poza tym słowa kluczowe, liczba pobrań czy uzyskane opinie i ich średnia. Powinniśmy zwracać uwagę na te czynniki, jako że nie tylko poprawiają one widoczność aplikacji, tym samym zwiększając potencjalną liczbę jej instalacji, ale także wpływają na skuteczność reklam w innych kanałach mediowych. Pamiętajmy zatem o optymalizacji tytułu, podtytułu i opisu aplikacji. Podtytuł powinien być zwięzły i konkretny, a opis kreatywny i odpowiedni opisujący możliwości aplikacji. Przed ich publikacją zadbajmy o sprawdzenie, czy w którymś z tekstów nie ma błędów – będą one bowiem wizytówką aplikacji. Poza tym liczy się również dobór odpowiednich słów kluczowych, których wpisanie doprowadzi użytkownika do naszej aplikacji.
Jeśli nadal zastanawiasz się, jak oraz gdzie skutecznie zareklamować swoją aplikację i zdobyć grono wiernych i zaangażowanych użytkowników – zdaj się na pomoc specjalistów! W Up&More znamy się na rzeczy i chętnie zadbamy o to, by Twoja aplikacja osiągnęła sukces, na jaki zasługuje! Skontaktuj się z nami już dziś.
ASO to APP Store Optimalization, czyli proces optymalizacji aplikacji mobilnej w dostępnych sklepach z aplikacjami Google Play, App Store, Windows Store, Amazon App Store czy HUAWEI AppGallery. Dzięki przeprowadzeniu ASO, możemy ugruntować pozycję apki na rynku aplikacji mobilnych, a sam proces wpłynie pozytywnie na zwiększenie liczby instalacji.
Najważniejszą rzeczą, gdy myślimy o ASO, jest próba zrozumienia jak działają algorytmy w poszczególnych sklepach i co możemy zrobić, aby spełnić ich oczekiwania. Dzięki temu nasza aplikacja będzie widoczna dla odpowiednich użytkowników co zapewni nam wzrost liczby pobrań, bez potrzeby płatnego reklamowania się. To takie wyniki organiczne tylko w wyszukiwarce aplikacji.
Co miesiąc tylko w samym sklepie Google Play przybywa 100 000
nowych aplikacji. Mamy więc do czynienia z ogromną konkurencją.
Przeciętny użytkownik w ciągu miesiąca korzysta z 30 różnych aplikacji.
Co możesz zrobić, aby Twoja aplikacja znalazła się wśród tych 30? Jak
przebić się w tym gąszczu, wyróżnić spośród mnogości konkurencyjnych
produktów?
Ponad 50% aplikacji i gier jest instalowanych po organicznym
wyszukiwaniu, a gdy już użytkownik wyszuka Twoją aplikację, masz tylko
kilka sekund, żeby przyciągnąć jego uwagę. Więc co możemy zrobić, aby
zainteresować klienta?
Pierwsza rzecz na jaką zwracamy uwagę jest ikona. Często wiemy jakiej aplikacji szukamy, a charakterystyczna ikona pomoże nam w zlokalizowaniu i zainstalowaniu interesującej nas aplikacji. Ale co, jeśli użytkownik nie do końca wie czego szuka i chce się „rozejrzeć” po dostępnych na rynku opcjach?
Już wiemy, ikona musi być charakterystyczna, ale co dalej? Bardzo ważna
jest nazwa aplikacji. Możemy wykorzystać tutaj maksymalnie 30 znaków,
ale rekomenduje nie ograniczać się do samej branżowej nazwy aplikacji,
musimy dodać chociaż jedno słowo, które określi nam tą aplikację, a dla
użytkownika bardziej przejrzyste stanie się jej przeznaczenie. Do tego
najlepiej dodać podtytuł aplikacji, też max 30 znaków, który doprecyzuje
nam przeznaczenie aplikacji.
Poniżej mamy dwie kolejne wartości,
osiągnięcie jednej nie jest możliwe bez posiadania drugiej. Czyli mamy
tutaj zależność liczby pobrań aplikacji i oceny aplikacji. Możemy
oczywiście zachęcać użytkowników do wystawiania opinii, ale przy 100
pobraniach ocena 5.0 nie będzie robiła takiego wrażenia jak przy 5 mln.
Jednak na pierwszy rzut oka opinia 5.0 nawet przy małej ilości
instalacji wygląda okej, wrócimy do tego jeszcze później.
Załączam zrzut ze strony produktowej aplikacji. Pierwszą część mamy tak właściwie omówioną, czyli nazwę i podtytuł.
Poniżej znajduje się jedna z najważniejszych rzeczy jakie możemy edytować i mieć realny wpływ na pozycjonowanie naszej aplikacji. Długi opis powinien zawierać niemalże maksymalną liczbę znaków (4 000 znaków). Postarajmy się zawrzeć w nim jak największą ilość słów kluczowych, na które ma się wyświetlać nasza aplikacja. W przypadku Google Play jest to właściwie nasza jedyna opcja na „dorzucenie” gdzieś tych słów kluczowych. W przypadku App Store, mamy nieco łatwiej, gdyż możemy wyznaczyć najważniejsze dla nas słowa kluczowe (maksymalnie 100 znaków) i pozycjonować się na nie.
Kolejną częścią strony produktowej są grafiki, które mają nam przybliżyć sposób działania i funkcjonalności aplikacji. Tutaj warto zwrócić uwagę na spójność layoutów i również maksymalnie wykorzystać możliwość dodania aż 8 ekranów. Dodajmy też krótkie video promujące aplikację, uatrakcyjni to stronę produktową, którą użytkownik wyświetla na swoim telefonie.
Następnie mamy chyba jedną z najważniejszych części trony produktowej, o której należy pamiętać: „oceny i opinie użytkowników”.
Powyżej widzimy jak średnia ocena wpływa na zwiększenie współczynnika konwersji po przejściu do sklepu. Osiągnięcie wyniku powyżej 4 gwiazdek przy dużej ilości ocen będzie wystarczające, natomiast oczywiście warto osiągać lepsze oceny niż konkurencja. Dodatkowe opinie można pozyskać zarówno działaniami w samej aplikacji, jak i poza nią - stworzy to tzw. wartość dodaną.
Ostatnią istotną kwestią jest dobór odpowiedniej kategorii aplikacji, na pewno ułatwi to jej wyszukanie przez potencjalnych użytkowników i sprawi, że apka będzie miała większe szanse na bycie znalezioną.
Zbierzmy teraz najważniejsze kwestie, które pomogą nam uzyskać większe możliwości reklamowe, zwiększą zasięg aplikacji, a tym samym liczbę pobrań co finalnie doprowadzi do zwiększenia przychodów z aplikacji.